1. Digitaalinen prtfolio tarkoittaa oman toiminnan ja osaamisen dokumentointia ja itsearviointia. Portfoliotyö on systemaattista oman työn seuraamista ja kehittämistä, perusteiden pohtimista ja palautteen keräämistä. Digitaalinen portfolio antaa mahdollisuuden osaamisen näkyväksi tekemisessä, vahvuuksien osoittamisessa ja asiantuntijuuden kehittymisen seurannassa. Portfolioni sisältää kuvauksiani ja reflektointiani opettajana kasvustani, opetusfilosofiaani ja joitakin dokumentteja, näytteitä opetustyöstäni. Portfolio on aina keskeneräinen ja jatkuvassa muutoksessa, kuten elämäkin. Digitaalisen portfolion rakentaminen on samalla tavoin jatkuva prosessi kuin itse asiantuntijuuden rakentuminen. 

Elinikäinen digitaalinen portfolio on kansio, johon oppilaat tallentavat omia tai ryhmän töitä, mitä tekevät opiskelun aikana. Vaikka oppilaalta poistettaisi oikeus osallistua kursseille, hän pääsee kuitenkin tunnuksillaan käsiksi omaan kansioonsa, jossa hänen opiskelun aikana tehdyt työt ovat. Tämä portfolio kuvaa portfolion tekijän koko kehityksen kaarta.

Digitaalista portfoliota voi jakaa www-sivuilla, verkko-opiskeluympäristöissä, blogeissa, sähköpostin liitetiedostoina, diaesityksinä, USB muistitikuilla, CD/DVD:nä ja perinteisinä printti aineistoina.

2. Vertailu

http://hgbherald.com/pedagog.html

http://www.cop.fi/kotisivut/ILeppisaari/index.htm

 

Leppisaaren blogissa on työnantajan näkökulmasta kattavammin tietoa, koska hän on kertonut kaikista asioista monipuolisemmin, vaikka hyvin on tässä Högbackan blogissa kerrottu asioita. Ulkoasu on Högbackalla miellyttävämpi, koska tausta oli värillinen. Kummankin blogin verkko ansioluettelot ovat selkeitä, sillä teksti on selkeää ja helposti luettavaa. Högbackan ansioluettelossa on kuva ja Leppisaaren blogissa on kuva ja www-osotteita.